کد خبر: 78984

بیش از یک میلیون ایرانی جامعه هدف مقابله با فقر مطلق هستند 

مرتضی آکشته، خبرنگار: 8 ماه از امضای دستورالعمل مبارزه با فقر مطلق میان سازمان بهزیستی و دو وزارتخانه کشور و تعاون، کار و رفاه و اجتماعی می گذرد، دستورالعملی که بر اساس آن قرار بود از کسانی که در فقر مطلق هستند، حمایت ویژه شوند. افراید که بر اساس آمار ثبت شده در سامانه حامی تعدادشان تا تیر ماه امسال به 460 هزار و 187 نیازمند می رسد. البته باید به این موضوع هم توجه شود که تا امروز  ۱۵ هزار و 703 موسسه یا نهاد مردمی در این سامانه ثبت نام کرده اند که از این میزان بیش از 3 هزار و 709 موردشان اقدام به ثبت نیازمندان در این سامانه کرده اند. 
شاید در وهله اول ثبت 460 هزار و 187 نیازمند در این سامانه چندان به چشم نیاد، اما وقتی به بخواهیم اعضای خانوار این افراد را در نظر بگیریم، باید عنوان کرد جمعیت هدف بیش از یک میلیون و 654 هزار نفر خواهد بود؛ نیازمندانی که طبیعتا عمده آنها در مناطق محروم کشور زندگی می کنند. به عبارت دیگر سیستان‌وبلوچستان با 212 هزار و 98 مورد ثبت نامی در این سامانه، بیشترین فرد نیازمند را در خود جای داده است. بعد از این استان هم کرمان با 40 هزار و 831 مورد،  فارس با 23 هزار و 621 مورد و  تهران با 22 هزار و 684 مورد قرار دارد. البته استان های لرستان با 21 هزار و 38 مورد و خراسان رضوی نیز با 19 هزار و 823 مورد در رده های بعدی قرار گرفته اند.
بررسی این جمعیت از لحاظ دهک جامعه هم نشان می دهد که حدود 330 هزار نیازمند یا به عبارت دقیق تر 72 درصد از جامعه هدف این طرح، تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند و در مقابل نیز 82 هزار نیازمند معادل 25 درصد جامعه عضو دهک اول درآمدی هستند.  نکته دیگر این است که میانگین افراد دارای بیمه اشتغال ثبت شده در سامانه ۲۶ درصد بوده است، این امار در حالی است که میانگین افراد دارای درآمد ثابت ۲۹ درصد و میانگین درصد مالکیت خودرو هم  ۳۱ درصد بوده است. در این میان افرادی که دارای بیمه سلامت ایرانیان بوده اند هم سهم 80 درصدی داشته اند.